Bjud in elever

Nyheter 2017-09-12

Viktig information angående inbjudningar via undervisningsgrupper.

Google verkar åter ha lagt till möjligheten att bjuda in elever via undervisningsgrupper. Det finns dock lite att tänka på.

1. Alla klassgrupper och undervisningsgrupper listas vid ett kataloguppslag, men det är bara undervisningsgrupper som du själv är medlem i som fungerar. Om du är medlem i en undervisningsgrupp eller ej, styrs helt via Extens, dvs är du undervisande lärare borde du vara medlem. Det är din skoladministratör som sköter detta via Extens.

2. Undervisningsgruppernas namn följer en namnstandard, t.ex

yzgr.6a-20171ap@skola.malmo.se. Får du upp undervisningsgrupper med 20162 (gäller grundskolan) är det grupper som användes förra terminen och skall INTE användas. Grupperna för 2016 kommer att raderas efter ett par månader.

3. Använder du inbjudningar via undervisningsgrupper är det enbart elever som just då tillhör denna gruppen som får en inbjudan. Elever som tillkommer eller slutar får du hantera manuellt.

4. Enklast är nog fortfarande att bjuda in via kod.

Att tänka på:

• Det enklaste sättet att bjuda in dina elever är att skriva upp kurskoden på tavlan, eller att mejla ut den till eleverna.
  • Om du bjuder in eleverna efter namn, var noga med att det är rätt elev. Eleverna har sin skolbeteckning efter sitt visningsnamn.
  • Om du får nya elever, eller om elever slutar får du själv hantera detta manuellt.