Studiehandledning och

modersmål

En film där klasslärare, studiehandledare med flera beskriver fördelarna med att använda Google Classroom.

Röster från några studiehandledare.

"Studiehandledningen blir mer effektiv och elevernas resultat blir bättre. Det underlättar planeringen av studiehandledningen, sparar tid och samarbetet mellan ämneslärare och studiehandledare bli bättre. Genom kommentarerna som ämneslärare ger till eleven kan jag som studiehandledare få reda på var eleven befinner sig och utifrån det planera till nästa studiehandledningstillfälle. Studiehandledare kan vara som "medlärare" i Classroom och lägga extra länkar som komplettering, för att underlätta för eleverna att ta till sig kunskap. Funktionen "OM" är mycket bra för att ämnesläraren kan lägga där både kunskapskrav och planering och det är kopplat till Google Kalender . Bra både för eleven och studiehandledaren för att veta om den aktuella planeringen och kommande planering. Studiehandledaren kan följa upp eleven språk och kunskapsutveckling."

" Samarbetet med övriga lärare ökar och underlättas av Google Classroom. Allt material finns på ett och samma ställe, inga papper riskerar att försvinna. Min arbetsbörda har minskat sedan vi började med Google Classroom. Det finns bara goda saker att säga och dessutom ökar elevernas motivation och då också deras måluppfyllelse."